- Brytyjska marka Burberry istnieje na scenie modowej od 1856 roku.
- Trencz i kultowy wzór Nova lub Burberry Check pochodzą z pracowni Burberry.
- Oprócz odzieży w katalogu domu mody znajdują się także perfumy i akcesoria, w tym biżuteria i zegarki.
Synonim brytyjskiego luksusu, najwyższej jakości i ponadczasowego designu. Dom mody Burberry to nie tylko kultowe trencze i wyraziste wzory w kratkę. Na przestrzeni dziesięcioleci londyńska legenda dosłownie stała się jedną z najważniejszych marek w świecie mody i poszerzyła swój asortyment o perfumy i modowe dodatki, w tym zegarki i biżuterię. Przedstawiamy markę Burberry od jej skromnych początków jako pierwszego sklepu z odzieżą outdoorową do jej obecnego statusu światowej potęgi mody.
Treść artykułu
Burberry: Więcej niż tylko marka modowa
Burberry to globalny luksusowy dom mody z ponad 150-letnią tradycją. Jego produkty stopniowo stały się dosłownie synonimem brytyjskiego luksusu i ponadczasowej elegancji. W świecie mody „Burberry” to pojęcie, którego nie trzeba specjalnie przedstawiać. Marka nie tylko otwarcie akceptuje innowacje, ale jako jeden z liderów wyznacza ich kierunek.
Siedziba firmy mieści się w Londynie, a zakłady produkcyjne znajdują się w Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Projektuje i dystrybuuje odzież, w tym legendarne trencze, akcesoria skórzane, obuwie i inne dodatki modowe, takie jak okulary, zegarki, biżuteria i perfumy. Oprócz stopniowego odradzania się subtelnych brytyjskich dziwactw, marka stara się także pogodzić modę luksusową z odpowiedzialnym wkładem w życie planety. Aktywnie angażuje się w obszar zrównoważonej produkcji.
Ciekawostki z historii Burberry
Marka została założona przez 21-letniego byłego ucznia sukienniczego Thomasa Burberry w 1856 roku w Basingstoke w hrabstwie Hampshire w Anglii. To tu otworzył swój pierwszy sklep skupiający się na sprzęcie outdoorowym, głównie parasolach i płaszczach. Jego celem było wyprodukowanie odzieży zaprojektowanej w celu ochrony ludzi przed surową brytyjską pogodą.
Odkrycie gabardyny spowodowało rewolucję w odzieży przeciwdeszczowej
Thomas Burberry nie ustawał w wysiłkach i już w 1879 roku dokonał rewolucyjnego odkrycia. Wynalazł gabardynę – innowacyjny materiał z gęsto tkanej bawełny, który był nie tylko wodoodporny, ale także oddychający. Ponieważ odzież przeciwdeszczowa była wówczas ciężka i niewygodna, gabardyna dosłownie ją zrewolucjonizowała i położyła podwaliny pod przyszły światowy sukces Burberry. Thomas opatentował ją w 1888 roku.
Sukcesy światowe gabardyny z produkcji Burberry
- 1893: Norweski badacz polarny Fridtjof Nansen podczas swojej podróży za koło podbiegunowe założył strój gabardynowy Burberry.
- 1908: Lotnik Edward Maitland podczas lotu balonem z Crystal Palace do Rosji miał na sobie gabardynowy strój.
- 1924: George Mallory miał na sobie kurtkę gabardynową, gdy próbował wspiąć się na Mount Everest.
Burberry wprowadził na rynek trencz
Gabardyna zwróciła na siebie uwagę armii brytyjskiej i w 1901 roku Burberry uszył swój pierwszy trencz dla żołnierzy. Nie miał wówczas pojęcia, że kultowy model przejdzie do historii mody i zajmie szafy obu płci. W 1924 roku opatentował swój płaszcz, który szybko stał się symbolem funkcjonalnej elegancji.
Kolejny z serii odkryć: tartan Burberry
Popularność trenczy wiąże się także z odkryciem kolejnej ikony marki Burberry – typowego wzoru w kratę, znanego również jako Nova lub Burberry Check. Słynna krata w kolorze piaskowym z bielą, czerwienią i czernią była pierwotnie używana przez Burberry jako podszewka swoich płaszczy. Ale jego nadruk niemal natychmiast stał się symbolem luksusu i elegancji, który zaczęto stosować na torebkach, krawatach, szalikach i ubraniach.
Ekspansja marki Burberry
Burberry nie poprzestała tylko na wodoodpornych płaszczach i nadrukach w kratkę. W XX wieku, w latach największej popularności i rozkwitu, szybko rozszerzyła się na świat perfum, kosmetyków, obuwia i akcesoriów modowych. Dziś pod marką Burberry można znaleźć także galanterię skórzaną, buty, piękną biżuterię i zegarki. Burberry posiada oddziały i butiki na całym świecie, w tym luksusowe sklepy pod prestiżowymi adresami, takimi jak londyńska Bond Street i Fifth Avenue w Nowym Jorku.
Burberry w świecie filmu i popkultury
Odzież, akcesoria i biżuterię Burberry można zobaczyć w wielu znanych filmach i są noszone przez wielu celebrytów. Kultowy trencz Burberry wystąpił m. in. w filmach Casablanca czy Śniadanie u Tiffany’ego. Nosili go detektywi i szpiedzy, ale także Audrey Hepburn, która otworzyła drzwi do świata kobiet. Kate Moss, Naomi Campbell i Emma Watson to twarze, które nie kryją swojego uczucia do marki Burberry. W 2016 roku, z okazji 160-lecia firmy, nakręcono nawet film krótkometrażowy o tematyce bożonarodzeniowej The Tale of Thomas Burberry.
Jaka jest obecna kolekcja Burberry
Obecnym dyrektorem kreatywnym Burberry jest Daniel Lee, były dyrektor włoskiego domu mody Bottega Veneta. Jego kolekcje czerpią inspiracje z kultury brytyjskiej. Dominują klasyczne, stonowane kolory i ziemiste odcienie, które nadają nowy wyraz oryginalnemu tartanowi. Produkty Burberry ucieleśniają swobodną elegancję, są funkcjonalne i praktyczne. Wiele z nich nawiązuje do dziedzictwa lotniczego. Szczegóły są doskonale dopracowane i często zaskakują.
Obecna biżuteria Burberry charakteryzuje się złożonymi geometrycznymi kształtami i skomplikowanym lub bogatym wyglądem, ale są też delikatniejsze, ponadczasowe modele. W kolekcjach można znaleźć pierścionki, bransoletki, naszyjniki i kolczyki, a także zestawy kolczyków. Popularne są połączone pierścienie nieskończoności i wzory w kształcie diamentów. Srebro ma pięknie wypolerowaną powierzchnię, ale jeszcze większą popularnością cieszą się pozłacane modele.